måndag 2 september 2013

Herman.

Är Herman bekant för er?
Nämligen Hermankakan.
Man skulle kunna kalla den för vänkaka också. För det är
roten till kakan som man skall dela åt sina vänner.
ALLTSÅ!
Jag fick av min väninna förra måndagen roten till kakan, som
jag sedan har skött om en vecka. Första dagen skall man hälla den
i en stor skål och täcka med en duk, och den skall stå framme i 
rumstemperatur hela tiden. Roten är ca 3dl.
Dag 2 och 3 skall man blanda den morgon och kväll. Dag 4 skall
HERMAN MATAS  med socker, mjöl och mjölk.
Dag 5 och 6 skall den igen blandas morgon och kväll. Och dag
7 skall han matas igen och då delar man roten i 4 delar och 3 delar
ger man åt tre vänner som får börja samma procedur från början.
Efter  7de dagen bakar man kakan och tillsätter, ägg, socker, mjöl,
bakpulver, salt, kanel el kardemumma, russin eller något annat man
tycker om och så rotdelen förstås. Så man kan variera smaken i ka-
kan hur man själv vill. 1h i 175 grader. och Herman blev jätte god.
De var värd jobbet.


Igår kväll fick vi äntligen den stora klockan på
väggen, jag tyckte att den passade bäst på vä-
ggen överom stolarna.


Och en ny stjärljustake kom också
på väggen.


Ha en bra början på veckan!

Kram, Monica

1 kommentar:

  1. Jo Herman har jag haft i mitt kök för flera år sedan, den blir en kaka med speciell smak! Så han lever fortfarande! Så fint du fått det där med nya klockan. Kram/Finas mammis

    SvaraRadera