lördag 7 oktober 2017

Äppel-och sötpotatismuffins.

Såg här i veckan från tv Leila bakar programmet
och hon lagade förstås massor med läckra bakverk,
men dessa muffinsar tyckte jag var värt att pröva på.
Sötpotatis alltså batat, de var det som nyfikenheten vaknade på
att hurdan smaken skulle bli, och nu vet jag.
Helt otroligt goda och saftiga muffinsar.
Inte något snabbbak precis nej det tog tid.
Först skulle bataterna skalas och lagas i små bitar
som skulle kokas, visserligen blev dom ganska
snabbt mjuka.


Mosad batat, äppeltärningar och pecannötter.
Några av ingredienserna.

Äppelbitarna skulle mjukas upp i smör i stekpannan.


Därpå satt jag kanel, ingefära och farinsocker.


De finns så fina muffinsformar.
Pappersformerna sätter jag i muffinsformsplåten,
på detta sätt håller dom formen.
Men receptet kommer här.


3 ägg
3dl socker
ägg och sockret vispas poröst
sen tillsätts
3 dl mjöl
1 tsk vanilsocker
1 msk bakpulver
torra ingredienserna blandas
i ägg sockervispet
och på äpplen medan dom var i pannan
satt jag
1,5 tsk kanel
3 msk farinsocker
2 nypor salt
25 g smör som var i pannan med äpplen
4,5 dl kokad batat som är mosad
2 dl pecannötter som smulas i
och när allt detta är ihop blandat
tillsätts ännu
1,5 dl matolja
Några pecannötter sparas
att sättas hela på muffinsen och sen bara och gräddas.

Gräddas i 175 grader 20-25min



Smakliga muffinsstunder åt er!
Kram, Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar